Zakonodavni okvir i poreski sistem
Zakonodavni Okvir
- Odluka o osnivanju biznis zona Glavnog grada Podgorica
- Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata
- Zakon o registrima prebivalista i boravista
- Zakon o stecaju i likvidaciji banaka
- Carinski zakon
- Uredba o podsticanju direktnih investicija Sluzbeni list CG
- Uredba o biznis zonama
- Zakon o stranim investicijama
- Zakon o finansijskom lizingu
- Zakon o koncesijama.pdf
- Zakon o porezu na dobit pravnih lica.pdf
- Zakon o porezu na dohodak fizickih lica
- Zakon o privrednim drustvima
- Zakon o radu
- Zakon o strancima
Trgovinski Sporazumi
Investitorima koji se odluče da posluju u Crnoj Gori, zahvaljujući potpisanim bilateralnim sporazumima, omogućen je neometan izvoz proizvoda na tržište od preko 800 miliona ljudi.
Sporazumi o slobodnoj trgovini
Implementacija ovih sporazuma implicira porast obostrane trgovine i formiranju pozitivnog ambijenta za strane investicije. Zemlje potpisnice su se obavezaleza stvaranje zone slobodne trgovine do sredstava za ulazak u uzajamne bilateralne sporazume, u skladu s odredbama STO-a[1] , uključujući procese i obaveze svake od njih na putu prema EU .
Prema načelima STO-a, svi sporazumi obuhvataju dva temeljna nediskriminatorna principa, što znači odobravanje nacionalnog tretmana i primjenu carinske tarife povlašćene nacije. Uvozne carinske stope neće se povećati niti nove uvedene od strane država potpisnica.
Crna Gora je potpisala sporazume o slobodnoj trgovini sa CEFTA, EFTA, Rusijom, Turskom, Ukrajinom, a u toku su pregovori sa Bjelorusijom i Kazahstanom.
Napomena: Detaljnije informaicije o ukidanjuplaćanja carinskih stopa, u skladu sa pomenutim sporazumima, mogu se dobiti na osnovu tarifnog broja pod kojim su proizvodi koji se plasiraju na tržište klasifikovani.
Sporazumi o ekonomskoj saradnji
Glavni cilj Sporazuma o ekonomskoj saradnji je uspostavljanje institucionalnog okvira za saradnju kroz jačanje i poboljšanje ekonomskih interesa.
Od uspostavljanja nezavisnosti, Crna Gora je potpisala 12 Sporazuma o ekonomskoj saradnji (Republika Bugarska, Narodna Republika Kina, Republika Mađarska, Republika Srbija, Država Katar, Republika Turska, Republika Makedonija, Republika Slovenija, Republika Azerbejdžan, Ujedinjeni Arapski Emirati, Republika Češka i regija Abruco-Republika Italija).
Pored sporazuma koje je Crna Gora potpisala kao nezavisna država, ugovori potpisani od strane bivših državnih zajednica gdje je Crna Gora bila članica (SFRY, SRY, SMN), a koji su konsolidovani, takđe se primjenjuju (Republika Kipar, republika Astrija, Republika Poljska)..
Sporazumi o uzajamnoj promociji i zaštiti investicija
Ovi sporazumi teže kreiranju stabilog okvira za investicije i bolje upotrebe ekonomskih resursa. Definišu uslove investirajna između zemalja, omogućavajući slobodno prenošenje finansijskih sredstava, pravo na subrogaciju, kompenzaciju u slučaju eksproprijacije i rješavanje sporova između investitora i zemalja, uključujui rješavanje sporova između samih zemalja.
Od uspostavljanja nezavisnosti, Crna Gora je potpisala 10 sporazuma o ekonomskoj saradnji i to sa: Republikom Srbijom, Češkom Republikom, Republikom Finskom, Kraljevinom Danskom, Državom katar, Republikom Makedonijom, Maltom, Republikom Azerbejdžan, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Belgijsko – Luksemburškom Ekonomskom Unijom.
Poreski sistem
Poreski sistem u Crnoj Gori čine:
- Akcize
- Carine
- Porez na dodatu vrijednost
- Porez na dobit pravnih lica
- Porez na dohodak fizičkih lica
- Porez na nepokretnosti
- Porez na promet nepokretnosti
- Porez na premije osiguranja
- Porez na upotrebu putničkih motornih vozila, plovnih objekata, vazduhoplova i letilica
- Porez na promet upotrebljavanih motornih vozila, plovnih objekata, vazduhoplova i letilica
- Doprinosi za obavezno socijalno osiguranje (penzijsko- invalidsko, zdravstveno i osiguranje od nezaposlenosti)
- Republičke takse (administrativne, sudske, registracione)
- Naknade za korišćenje prirodnih dobara od opšteg interesa (za šume, vode, rudno bogatstvo, morsko dobro)
- Lokalni porezi (prirezi, naknade, takse i dr.)
Poreski sistem za strane investiore je isti kao i za domaće privredne subjekte.
Porez na dobit iznosi 9 %, dok je stopa poreza na dohodak fizičkih lica 9%, odnosno 11%. Privredni subjekat koji ostvaruje poslovanje u Crnoj Gori ima mogućnost da, uz prethodno plaćeni porez na dobit, na kraju godine prenese sredstva na svoj račun u inostranstvu.
U primjeni su dvije pozitivne poreske stope poreza na dodatnu vrijednost (PDV) i to standardna stopa od 21% i snižena stopa od 7%, dok se nulta stopa primjenjuje za: izvozne transakcije i isporuke ljekova i medicinskih sredstava koji se finansiraju iz sredstava Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje.
PORESKE OLAKŠICE
1. Oslobođenje od plaćanja poreza na dobit pravnih lica i porez na dohodak fizičkih lica
Stopa poreza na dobit pravnih lica u Crnoj Gori iznosi 9%, najniža je u regionu i jedna je od najnižih u Evropi, dok je stopa poreza na dohodak fizičkih lica 9% i 11%. U privredno nedovoljno razvijenim opštinama, čiji je indeks razvijenosti ispod 75% državnog prosjeka, Zakonom o porezu na dobit je uređeno da novoosnovano pravno lice ne plaća obračunati porez na dobit za prvih osam godina poslovanja.
Takođe, Zakonom o porezu na dohodak fizičkih lica poreskom obvezniku, obračunati porez na dohodak za prvih osam godina poslovanja umanjuje se 100%. Poresko oslobođenje, ne odnosi se na poreskog obveznika koji posluje u sektoru primarne proizvodnje poljoprivrednih proizvoda, transporta, brodogradilišta, ribarstva, čelika, trgovine i ugostiteljstva osim primarnih ugostiteljskih objekata. Navedenim zakonima definisane su poreske olakšice za investitore, pri čemu u oba navedena slučaja ukupan iznos poreskog oslobođenja za prvih osam godina poslovanja ne može biti veći od 200.000€.
2. Povraćaj poreza na dodatu vrijednost (pdv)
Ako je iznos poreske obaveze (izlazni porez) u poreskom periodu manji od iznosa ulaznog poreza na dodatu vrijednost, koji poreski obveznik može odbiti u istom poreskom periodu, razlika mu se priznaje kao poreski kredit za naredni poreski period, odnosno na zahtjev vraća se u roku od 60 dana od dana podnošenja prijave za obračun poreza na dodatu vrijednost.
Poreskom obvezniku koji pretežno izvozi proizvode i poreskom obvezniku koji u više od tri uzastopna obračuna PDV-a iskazuje višak ulaznog PDV-a, razlika PDV-a vraća se u roku od 30 dana od dana podnošenja prijave za obračun PDV-a.
Ukoliko je poreskom obvezniku istekao rok za plaćanje drugih poreza, razlika po osnovu poreza na dodatu vrijednost mu se umanjuje za iznos poreskog duga.
Porez na dodatu vrijednost se obračunava i plaća na:
- isporuke proizvoda i usluga koje poreski obveznik u okviru obavljanja svoje djelatnosti vrši uz naknadu;
- uvoz proizvoda;
- uvoz motornih vozila (novih i upotrebljavanih) podliježe plaćanju PDV po stopi od 21%;
- promet upotrebljavanih putničkih automobila, motocikala i plovnih objekata, za koje poreski obveznik pri nabavci nije imao pravo na odbitak ulaznog PDV, ne podliježe plaćanju PDV-a. U tom slučaju plaća se poseban porez po stopi od 5% koji plaća kupac;
- promet zemljišta (poljoprivrednog, građevinskog, izgrađenog i neizgrađenog), ne podliježe plaćanju PDV-a
Stopa poreza na promet nepokretnosti je proporcionalna i iznosi 3% od poreske osnovice. Pod prometom nepokretnosti smatra se svako sticanje vlasništva na nepokretnosti u Crnoj Gori i ova oblast je detaljno uređena Zakonom o porezu na promet nepokretnosti.
Obavezno socijalno osiguranje u Crnoj Gori plaćaju zaposleni, poslodavci, preduzetnici i poljoprivrednici koji nijesu obveznici doprinosa za slučaj nezaposlenosti.
Doprinosi za obavezno socijalno osiguranje su:
- doprinos za obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje;
- doprinos za obavezno zdravstveno osiguranje;
- doprinos za osiguranje od nezaposlenosti.
Stope doprinosa su različite zavisno od kategorije obveznika, a definisane su Zakonom o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje.
Zakonom o akcizama uređen je sistem i uvedena obaveza plaćanja akciza za pojedinačna dobra i usloge koji se na teritoriji Crne Gore stavljaju u slobodan promet.
Akcizni proizvodi su:
- alkohol i alkoholna pića;
- duvanski proizvodi;
- mineralna ulja, njihovi derivati i supstituti.
Obveznik akcize sam obračunava akcizu za kalendarski mjesec..
Vrste taksi u Crnoj Gori koje je investitor u obavezi da plaća su:
- administrativne takse;
- sudske takse;
- komunalne takse;
- registracione takse;
- boravišne takse.
Osnovu carinskog sistema u Crnoj Gori čini Zakon o carinskoj tarifi i Carinski zakon. Carinjenje robe prema ovom zakonu, obuhvata prijem uvozne carinske deklaracije, pregled robe i svrstavanje prema Carinskoj tarifi i drugim tarifama, utvrđivanje carinske osnovice, iznosa carine i drugih uvoznih dažbina koje terete robu, naplata utvrđenih iznisa carine i drugih uvoznih dažbina.
Shodno zakonu, investitor može steći pravo na oslobađanje carine.
Subvencije za zapošljavanje određenih kategorija nezaposlenih lica
Subvencije može koristiti poslodavac koji zaposli:
- Lice sa najmanje 40 godina života;
- Nezaposleno lice Romi, Aškalije ili Egipćani;
- Lice koje se nalazi na evidenciji Zavoda za zapošljavanje duže od 5 godina;
- Lice koje je zaposleno na izvođenju javnih radova;
- Lice na neodređeno vrijeme nakon obavljanja pripravničkog staža;
- Lice za čijim je radom prestala potreba (tehno-ekonomskki viškovi), a nalazi se na evidenciji Zavoda za zapošljavanje;
- Lice koje je zaposleno radi obavljanja sezonskih poslova;
- Nezaposleno lice sa preko 25 godina staža osiguranja, koje je korisnik novčane naknade;
- Lica u biznis zonama, za djelatnosti koje posebnim aktom utvrdi Vlada Crne Gore.
Ukoliko zaposli neko od navedenih lica, poslodavac ne plaća:
- doprinose za obavezno socijalno osiguranje na zarade (doprinos za penzijsko invalidsko osiguranje,
- doprinos za zdravstveno osiguranje, doprinos za osiguranje od nezaposlenosti, doprinos za Fond rada);
- porez na dohodak fizičkih lica.
Za zaposlenog poslodavac iz zarade zaposlenog obračunava, obustavlja I uplaćuje: doprinos za penzijsko I invalidsko osiguranje po stopi od 15,0%, doprinos za zdravstveno osiguranje po stopi od 8,5% I doprinos za osiguranje od nezaposlenosti po stopi od 0,5% prilikom isplate zarade.
Poslodavac plaća obračunati prirez poreza na dohodak
Visina subvencije iznosi:
- 75% od isplaćene bruto zarade za cijeli period zaposlenosti, za poslodavca koji uposli lice sa najmanje 50% invaliditeta,
- za poslodavca koji zaposli lice sa invaliditetom manjim od 50% subvencija iznosi: u prvoj godini 75%, u drugoj 60%, u trećoj I svakoj narednoj godini 50% od isplaćene bruto zarade.